reklama

Detský pohľad na svet zloby...

Priznávam, že tejto knihe som sa snažil vyhýbať. Dlho a zámerne. Veľa som o nej počul, čítal a keďže mám sám dve malé deti, unikal som pred ňou. Nevedel som si predstaviť, ako ju budem čítať...a ešte aj keď som sa do nej napokon začítal, musel som vnímať stránky pomaly, v dávkach. Niežeby bola nudná či slabo napísaná – práve naopak. Označujú ju za jeden z najkontroverznejších románov 20.storočia a napríklad Miami Herald o nej napísal: „Kniha, ktorá pohne každým z nás.“ Vo mne pohla každou jednou bunkou, každou čiastočkou ľudskosti...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Pomaľované vtáča rozpráva príbeh chlapca, ktorého poslali rodičia v roku 1939 na vidiek, aby ho ochránili pred hrôzami vojny. Paradoxne, na dedinách sa diali rovnaké, ba ešte väčšie zverstvá a tak sa dovtedy nevinný chlapec dostal do sveta nepochopiteľnej zloby, poverčivosti, násilia a krutosti.

„Chlapec mal olivovú pokožku, tmavé vlasy a čierne oči. Hovoril jazykom vzdelaných vrstiev, ktorému roľníci ledva rozumeli. Mali ho za cigánskeho či židovského odkundesa...“

Autor Jerzy Kosinski geniálne vystihol detské myšlienky a pohľad na vtedajší zaostalý vidiecky svet, až má čitateľ pocit, že ide o autobiografiu. Jeho interpretácia hýri detailami vykreslenými s morbídnou precíznosťou. Od ponižovania, cez trýznenie, znásilňovanie, incest až po krvilačné vraždenie, ktorých bol chlapec (nielen) svedkom. Chvíľami odmietate uveriť, že by toho boli schopné ľudské bytosti... tak ako mnohí odmietajú ešte aj dnes uveriť systematickému vraždeniu v gulagoch či koncentrákoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

...vždy, keď sa hneval alebo smútil, pomaľoval nejakého vtáka a potom k nemu prilákal ostatných druhov. Kochal sa, ako ho pre jeho inakosť, odlišnosť nechcú prijať až ho usmrtia...

Obrázok blogu

Prečítať túto knihu si vyžaduje riadne silný žalúdok...hoci občas mám pocit, že dnešné médiá nám servírujú toľko zloby, krutosti a zvrátenosti, že mnohým sa hranica „normálneho“ značne posunula. Pomaľované vtáča však strháva masky, obnažuje holú podstatu a nastavuje zrkadlo. Je to príbeh o strate nevinnosti, ideálov a snov. Príbeh o nepochopení, kde sa berie toľko násilia a o najsilnejšej túžbe – túžbe prežiť.
Jedna z najsilnejších kníh , aké som v poslednom čase prečítal. Vyvoláva v nás hnus, odpor, ľútosť, bolesť. O to viac, že ide o malého chlapca...
Mala by však v nás vyvolať najmä zamyslenie a pripomínať nám udalosti, na ktoré by sa nemalo zabúdať. Pretože ani dnes to nemajú ľudia odlišujúci sa od väčšiny jednoduché – psychicky, intelektuálne, ani telesne.

Začítajte sa do knihy Pomaľované vtáča , ktorá mnohým zmenila pohľad na svet...

Milan Buno

Milan Buno

Bloger 
  • Počet článkov:  412
  •  | 
  • Páči sa:  464x

Robím to, čo milujem...po dlhých rokoch v médiách som sa vrhol na knihy a vo vydavateľstve Ikar mám všetky možnosti a príležitosti, ako si ich vychutnať naplno. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu